Wednesday 5 August 2015

SEBENARNYA 'PAK ARAB' YANG DERMA RM2.5 BILION KE DALAM AKAUN PERIBADI PM....


PUTRAJAYA – Jika ada yang masih ragu-ragu lagi mengenai sumbangan derma RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, ini jawapan yang pasti ditunggu-tunggu.

Ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini lewat Rabu mengeluarkan satu kenyataan rasmi untuk menjelaskan hal sensasi berhubung sumbangan derma misteri berkenaan.

Namun perkara pokok yang paling utama SPRM sudah berjaya mengesahkan ia telah pun tahu identiti penderma yang berasal dari Timur Tengah tetapi tidak dapat mendedahkan identitinya buat masa ini.

SPRM juga telah memperoleh penjelasan daripada pihak penderma mengenai derma yang diberi kepada Perdana Menteri itu sekali gus mengesahkan ia tiada kena-mengenai dengan 1Malaysia Development Berhad.

Pihak suruhanjaya telah mendapat tahu berhubung butiran terperinci penderma tersebut melalui dokumen yang diambil dari bank dan didapati bahawa terdapat empat surat yang diserahkan kepada pihak bank.

Ini kerana ia melibatkan jumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri dan dalam dokumen tersebut ada dijelaskan bahawa sumbangan RM2.6 bilion itu adalah memang sebagai derma.

Sumbangan RM2.6 billion itu malah tiada kaitan langsung dengan isu 1MDB. Perbincangan juga telah dibuat dengan Peguam Negara yang meminta SPRM membuat penjelasan mengenai perkara ini sementara siasatan masih dijalankan.

SPRM juga ingin memaklumkan bahawa YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan diminta untuk memberi penjelasan mengenai sumbangan derma yang diterima beliau kepada SPRM.

BERIKUT IALAH KENYATAAN PENUH SPRM:


PENJELASAN MENGENAI ISU DANA RM2.6 BILION DAN SIASATAN SRC INTERNATIONAL

Susulan kepada kenyataan media bertarikh 3 Ogos 2015, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ingin menjelaskan bahawa siasatan  SPRM hanya memfokus ke atas isu berkaitan dengan SRC International dan kemasukan dana sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaun YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

SPRM mendapati banyak pihak masih tidak jelas atau terkeliru dengan menganggap bahawa SPRM telah menghentikan siasatan berkaitan dengan isu SRC International atau pun mengenai dana RM2.6 bilion.

Oleh itu, SPRM mahu menjelaskan beberapa perkara.   ·

SIASATAN BERKAITAN 1MDB

 Sebagaimana telah disebutkan beberapa kali sebelum ini, SPRM menekankan  bahawa siasatan SPRM tiada kaitan dengan isu 1MDB. Sebaliknya, siasatan keseluruhan kes  1MDB  dijalankan oleh Polis Diraja Malaysia.

SPRM berharap orang ramai akan memahami bahawa siasatan SPRM tiada kaitan dengan 1MDB.    

· SUMBANGAN DANA RM2.6 BILION DITERIMA OLEH PERDANA MENTERI

Sebagaimana disebutkan dalam kenyataan media bertarikh 3 Ogos 2015, hasil siasatan SPRM mendapati dana sebanyak RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun milik YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah derma yang disumbangkan oleh pihak tertentu.

SPRM tidak boleh mendedahkan identiti pihak yang mendermakan dana RM2.6 bilion kepada YAB Perdana Menteri.

 Bagaimanapun untuk makluman orang ramai, SPRM telah memperoleh penjelasan daripada pihak penderma tentang derma yang diberi kepada YAB Perdana Menteri.

SPRM telah mendapat tahu tentang butir penderma melalui dokumen yang diambil dari bank dan didapati bahawa terdapat empat surat yang diserahkan kepada pihak bank apabila jumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun YAB Perdana Menteri.

Dalam dokumen itu ada dijelaskan bahawa sumbangan RM2.6 bilion adalah sebagai derma.   SPRM telah mendapatkan penjelasan daripada pihak penderma yang berasal dari Timur Tengah dan pihak berkaitan juga telah mengesahkan sumbangan derma tersebut.

 Sumbangan derma RM2.6 billion itu tiada kaitan langsung dengan 1MDB. Perbincangan juga telah diadakan dengan Peguam Negara Malaysia yang meminta supaya SPRM membuat penjelasan mengenai perkara ini sementara siasatan masih dijalankan.

 Sehubungan itu, SPRM juga ingin memaklumkan bahawa YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan diminta untuk memberi penjelasan mengenai sumbangan derma yang diterima beliau kepada SPRM.   ·

SIASATAN MENGENAI SRC INTERNATIONAL

 SPRM juga ingin mengulangi bahawa siasatan berkenaan isu SRC International yang melibatkan dana RM4 bilion masih dijalankan oleh SPRM.

Siasatan berkaitan dana RM2.6 bilion dan isu SRC International merupakan dua perkara yang berbeza.

 Oleh itu, SPRM mahu menekankan bahawa SPRM tidak pernah menyatakan kes yang disiasat ini  telah ditutup.

Sebaliknya, SPRM hanya menyatakan ia bukan dari wang 1MDB. Diharap penjelasan ini akan memberi gambaran sebenar mengenai isu yang disiasat oleh SPRM. SPRM sekali memberi jaminan siasatan akan dijalankan dengan bebas, telus dan profesional.

Adalah diharapkan semua pihak memberi ruang kepada SPRM dalam menjalankan siasatan  dengan menyeluruh tanpa membuat sebarang spekulasi.  

Sebagai Suruhanjaya yang bebas, SPRM bertanggungjawab menjalankan siasatan dengan bebas, telus dan profesional tanpa fear or favour. 

SPRM tidak akan membiarkan mana-mana pihak untuk mempengaruhi atau campur tangan dalam siasatan yang dijalankan.   ·

KEDUDUKAN PASUKAN PETUGAS KHAS

 Mengenai persoalan mengapa SPRM yang membuat kenyataan media pada 3 Ogos 2015 tanpa penglibatan Polis Diraja Malaysia dan Bank Negara Malaysia, ingin dijelaskan bahawa SPRM membuat pengumuman tanpa melalui Pasukan Petugas Khas selepas dinasihatkan oleh Peguam Negara Malaysia, bahawa tidak perlu ada Pasukan Petugas Khas.

Sebaliknya agensi-agensi penyiasat terbabit boleh menjalankan tugas mereka berdasarkan undang-undang masing-masing. Di peringkat SPRM, pasukan petugas khas dalaman bagi menyiasat kes SRC International dan sumbangan derma RM2.6 bilion masih diteruskan.

 Agensi masing-m asing mempunyai pasukan petugas khas dalaman  mereka sendiri dan akan mengemukakan hasil siasatan masing-masing kepada Peguam Negara Malaysia untuk diambil keputusan sama ada terdapat kes untuk didakwa di mahkamah ataupun sebaliknya.  

 SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA PUTRAJAYA 5 OGOS 2015

No comments: