Monday 28 July 2014

RAKYAT SARAWAK TIDAK SENANG KEHADIRAN ANWAR IBRAHIM RASMIKAN SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN


Kehadiran Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim ke Sarawak bagi tujuan sambutan Hari Kemerdekaan Sarawak pada 22 Julai ternyata tidak disenangi rakyat Sarawak.

Anwar Ibrahim bukan rakyat Sarawak dan beliau tidak berhak bercakap mengenai Sarawak termasuklah kemerdekaan Sarawak.

Kata-kata ini merupakan sebahagian daripada rungutan beberapa peserta program Sambutan Memperingati Kemerdekaan Sarawak Ke-51 di Hotel Grand Continental. 

Apa yang Anwar Ibrahim tahu pasal Sarawak? Jika benar Anwar mengambil berat tentang Sarawak kenapa datang hanya melawat Sarawak selama 5 jam sahaja? Sebaliknya Anwar Ibrahim hanya kerap datang ke Sarawak menjelang dan kempen pilihan raya sahaja.

Anwar Ibrahim sebaliknya hanya mahu undi rakyat Sarawak bagi membolehkan dirinya sebagai Ketua Pembangkang menjadi Perdana Menteri. Kononnya jika Pakatan Pembangkang mahu memerintah Malaysia maka tumbangkanlah dahulu BN Sarawak yang merupakan tunjang kekuatan BN di Malaysia.

Masih ramai lagi pemimpin Sarawak dalam PKR Sarawak yang boleh bercakap dan merasmikan Hari Kemerdekaan Sarawak seperti Datuk Hafsah Harun mahupun pemimpin yang tidak bersangkutan dengan parti politik.

Mungkin jika dijemput pemimpin PKR Sarawak maka majlis itu kelihatan membosankan kerana selalu sangat melihat wajah mereka. Juga, ketiadaan pemimpin daripada Semenanjung akan merencatkan majlis dengan ketidakhadiran audien.

Ini ada benarnya kerana majoriti audien yang hadir merupakan orang Cina yang sememangnya sangat meminat Anwar Ibrahim kerana beliau seorang sekular. 

No comments: