Thursday 24 April 2014

HUTANG NEGARA : PUAK PAKATAN HARAMJADAH TERUS MENERUS MENIPU RAKYAT


Heboh mengenai hutang negara. Apa cerita sebenarnya... Di atas adalah senarai negara-negara dan hutang negara dalam USD dan % berbanding GDP. Didapati Jepun dan Amerika Syarikat merupakan di antara negara dengan jumlah hutang tertinggi. Hutang Jepun berbanding GDP jauh lebih tinggi daripada AS, iaitu 237.4 % walaupun jumlah hutangnya lebih rendah, iaitu USD 14 trilion berbanding AS, USD 17 trilion.




Hutang Jerman 78.06 %, USD 2.8 trilion, Perancis 90.2 %, USD 2.3 trilion dan Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion tidak disentuh dan dibandingkan oleh pembangkang kerana tiada dividen politik. Lebih populis untuk mempersalahkan kerajaan walaupun hutang kerajaan tidak setinggi negara-negara yang disebutkan tadi. 


Finland 53.6 %, USD 132.5 bilion



                                                          Malaysia, 55.98%, USD 170 bilion. 


Singapura, 107.88 %, USD 308 bilion
  


Dari segi trend, hutang kebanyakan negara meningkat sejak 2007


Apa yang rakyat tidak sedar, Hutang Luaran negara hanya pada kadar 13%, Hutang Domestik adalah penyumbang yang lebih besar.


Boleh dikatakan Hutang Luaran negara masih di tahap yang rendah berbanding negara-negara serantau.


Bagaimanapun akibat krisis kewangan global, Hutang Domestik meningkat secara signifikan. Selain daripada disebabkan oleh institusi, sebahagian besar Hutang Domestik ini disumbangkan oleh rakyat Malaysia, terutamanya disebabkan oleh pembelian hartanah, baik untuk kediaman dan bukan kediaman, pembelian kenderaan dan hutang peribadi.


Tentulah pembangkang tidak mahu menceritakan hal ini kerana tidak boleh menangguk di air keruh. Mereka tidak boleh menyalahkan rakyat, sebaliknya perlu mencari jalan untuk menyalahkan kerajaan.



Pembangkang juga tidak mahu bercerita sepenuhnya tentang hutang negara melalui aspek Agensi Penarafan. Salah satu sebab yang menjadi punca penarafan menjadi lebih rendah adalah kerana kebergantungan kepada subsidi, terutamanya subsidi petroleum. Jika mereka menyarankan agar subsidi ini dipotong/dikurangkan agar rating Malaysia menjadi lebih baik, bermaksud mereka bersetuju dengan langkah merasionalisasikan subsidi yang mengakibatkan harga RON95 dan gula meningkat. Mencadangkan penurunan subsidi bukan advokasi yang popular, sebaliknya menyalahkan kerajaan kerana kenaikan harga barangan adalah lebih bersifat populis.

SUMBER :- Tun Faisal

No comments: