Tuesday 18 March 2014

FBI RAMAL PENERBANGAN MH370 TELAH MENDARAT DI LOKASI YANG TIDAK DIKETAHUI


Siasatan FBI mendapati kehilangan MH370 mungkin melibatkan ‘an act of piracy’ dan disengajakan. Tidak boleh dinafikan beratus-ratus penumpang yang menaiki pesawat masih dalam kawalan mereka di lokasi yang tidak diketahui.
Penyiasat juga mendapati ada kemungkinan pesawat telah mendarat dan menghantar isyarat ‘ping’ selepas itu.
Jika pesawat tidak mengalami masalah dan mempunyai kuasa elektrik yang mencukupi, ianya boleh menghantar satu isyarat ‘ping’ kepada radar.
Mesej terakhir daripada kokpit pesawat jet Malaysia yang hilang memberikan petunjuk tiada berlaku masalah pada sistem pesawat sebelum sistem komunikasi pesawat dimatikan, Penyiasat mengesyaki salah seorang atau kedua-dua juruterbang terlibat dalam kehilangan MH370.
Polis telah merampas simulator penerbangan yang dari rumah salah seorang juruterbang dan mendapatkan maklumat terperinci latar belakang semua 239 penumpang dan anak-anak kapal bagi memgenalpasti dan mendapatkan seberapa banyak maklumat yang diperlukan untuk memudahkan lagi kerja-kerja mencari pesawat.
Boeing 777 Penerbangan Malaysia berlepas dari Kuala Lumpur kira-kira 12:40 pada 8 Mac, menuju ke Beijing.
Pada hari Sabtu, kerajaan Malaysia mengesahkan bahawa pesawat itu dengan sengaja dialihkan haluannya dan telah terbang ke koridor utara seperti Asia Tengah, atau koridor selatan merentasi Lautan Hindi.
Sesorang yang mengendalikan pesawat tersebut telah mematikan salah satu sistem komunikasi pesawat – ‘Aircraft and Communications Addressing and Reporting System’  (ACARS) – pada 1:07 .
MH370-acars
‘Aircraft and Communications Addressing and Reporting System’ (ACARS)
Sekitar 14 minit kemudian, transponder, alat yang digunakan bagi mengenal pasti pesawat pada sistem radar komersil juga telah dimatikan.
Transponder adalah radio pemancar di kokpit yang berhubung dengan radar di darat.
Transponder adalah radio pemancar di kokpit yang berhubung dengan radar di darat.
Peralatan tersebut yang dimatikan secara satu persatu adalah bukti kukuh bahawa kehilangan pesawat adalah disengajan atau dirancang.
Mesej terakhir dari kokpit kepada pengawal trafik udara (ATC) – All right, good night‘ – dibuat selepas sistem ‘ACARS’ dimatikan. Seolah-olah untuk mengelirukan pengawal trafik udara.
Mejar Jeneral Affendi Buang dari TUDM memberitahu pemberita, beliau tidak pasti sama ada juruterbang atau pembantu juruterbang yang bercakap kepada pengawal trafik udara ketika itu.
Memandangkan keluasan kawasan pencarian dan kedalaman laut yang dilalui pesawat, mungkin mengambil masa sebulan atau lebih untuk mencari bangkai pesawat atau mungkin tidak ditemui seandainya pesawat tersebut telah terhempas.
Untuk mendapatkan gambaran sebenar maklumat dari rakaman suara di kokpit dan rakaman data penerbangan adalah diperlukan. - Pak Din

No comments: