Friday 14 February 2014

WAKIL GOLDSINO KENAL TERESA KOK


Hari ini blogger The DAP Insider sekali lagi mengeluarkan artikel mengenai projek Solar Photovoltaic Power Plant . (sumber artikel : http://thedapinsider.blogspot.com/2014/02/chapter-2-chronology-in-early-stage-of.html) Artikel kali ini menunjukkkan kronologi bagaimana projek Solar Photovoltaic Power Plant ini diberikan kepada Goldsino Investment yang mana penulis artikel The DAP Insider itu percaya mempunyai kaitan dengan Teresa Kok .

Dalam artikel yang ditulis dalam bahasa Inggeris itu , beberapa 'point' menarik dinyatakan oleh blogger berkenaan antaranya ;

"Goldsino started the presenting their paperwork on Solar Photovaltaic Power Plant project. Goldsino repeatedly mentioned that they knew Teresa KOK. "

"Goldsino representative urged Yayasan Selangor to come out with MOU so that the signing ceremony would be held on December 2011 as the company president were around in KL during that time."

"Business Development Manager introduced Goldsino representatives to Yayasan Selangor representatives. According to Development Manager, they are from China but already stayed in Malaysia for quite sometimes. Goldsino started their presentation stated the reason and objective to develop Solar Energy. According to them, the first project by them already started in Perak."

"Yayasan Selangor proposed that Goldsino to submit their documents using local registered company to ease the application process before Yayasan Selangor can issue out any letter. "

"With the chronology and evidence attached, showed that there is plans to bring in foreign fund to Selangor through Yayasan Selangor on the proposed project."

Point-point di atas antaranya menerangkan bagaimana wakil dari Goldsino (pada 14 Dec 2011) berulang-kali menyatakan bahawa beliau mengenali Teresa Kok . Jadi apa tujuan beliau berbuat demikian ? Adakah disebabkan beliau dah diajar cara untuk bercakap apabila berjumpa dengan pegawai2 Yayasan Selangor ?

Selain itu wakil Goldsino juga meminta Yayasan Selangor untuk mengeluarkan MoU (memorandum persefahaman) supaya upacara tandatangan boleh diadakan pada Dec 2011 kerana Presiden syarikat itu sedang berada di Kuala Lumpur . Secara kebetulan pula Presiden Goldsino ada di Kuala Lumpur ? Seolah-olah dinasihatkan orang tertentu bahawa Goldsino pasti akan berjaya dengan perbincangan bersama Yayasan Selangor.

Pada 27 Dec 2011 , pengurus pembangunan perniagaan Goldsino memperkenalkan lain2 wakil Goldsino pada wakil Yayasan Selangor . Menurut wakil Goldsino itu , mereka berasal dari China tetapi telah menetap di Malaysia untuk satu tempoh yang agak lama . Mereka juga berkata bahawa projek pertama mereka telah berjalan di negeri Perak . Mungkin ramai yang tahu bahawa pada tahun 2008, DAP telah menguasai Perak melalui proksi mereka PAS di mana Nizar dilantik sebagai MB , mungkin sudah banyak percaturan dan projek yang telah ditandatangani dalam tempoh yang singkat itu sebelum diambil alih oleh BN pada 2009.

Dalam mesyuarat itu juga , pengerusi mesyuarat menasihatkan supaya Goldsino menghantar dokumen2 mereka melalui syarikat tempatan untuk memudahkan permohonan . Tak dinyatakan dalam artikel itu nama syarikat , mungkin akan dikeluarkan dalam artikel akan datang The DAP Insider . Tapi kalau tak keluar pun kita masihboleh siasat .

Penulis The DAP Insider juga berpendapat terdapat rancangan untuk membawa masuk wang asing ke Selangor melalui Yayasan Selangor dengan projek solar yang dicadangkan . Bila bercakap mengenai membawa masuk mata wang asing ke negara ini , pelbagai spekulasi pasti timbul tambahan pula dengan bagaimana projek ini begitu cepat mendapat kelulusan Yayasan Selangor ? Bukan niat untuk menuduh , namun perkara-perkara yang menimbulkan keraguan seperti ini haruslah disiasat tambahan pula ia melibatkan aliran wang yang besar dari luar negara . sumber

No comments: