Friday 22 March 2013

1975 UMNO BAGI IC PADA AZZIMUDIE.... TAHUN BILA UMNO MASUK SABAH?

Jom kita tengok dulu Artikel dari laman web Rafizi yang kononnya bijak bistari tu..:

"Raja Muda Sulu, Agbimudin @ Azzimuddie Kiram Adalah Rakyat Malaysia & Kakitangan Awam"

Dari maklumat tersebut, Timbalan Setiausaha Agong KEADILAN, Sdr Darell Leiking telah menjejaki maklumat kakitangan Kerajaan Negeri Sabah di beberapa tempat termasuklah di Jabatan Arkib Negara Sabah.

Dari maklumat Senarai Kakitangan 1975, Perkhidmatan Awam Sabah seperti yang disimpan di Jabatan Arkib Negara Sabah, disahkan bahawa Datu Agbimudin Kiram tersenarai sebagai Pegawai Pentadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat dengan lantikan bermula 1 Mac 1974 bergaji RM610 sebulan.Dengan maklumat ini, Dato’ Seri Najib Tun Razak tidak lagi boleh bersembunyi disebalik alasan keselamatan nasional untuk mengelak dari menjawab soalan-soalan yang berlegar di pemikiran rakyat:

1. Berapa orang setakat ini dari kalangan penceroboh bersenjata merupakan rakyat Malaysia yang berasal dari Filipina yang diberikan kad pengenalan biru seperti Agbimudin Kiram?

2. Berapa orang setakat ini dari kalangan penceroboh bersenjata rakyat Malaysia itu adalah ahli Umno?
3. Kenapa Dato’ Seri Najib Tun Razak tidak berterus terang dengan rakyat bahawa ketua kumpulan bersenjata ini adalah rakyat Malaysia berasal dari Filipina yang diberikan kad pengenalan biru?

Penemuan ini membuka dimensi baru mengenai pencerobohan ini yang jelasnya mengesahkan hubung kait di antara pencerobohan bersenjata dengan Projek IC yang dikaitkan dengan Tun Mahathir Mohamad dan Umno. 

sumbernya : http://rafiziramli.com/2013/03/raja-muda-sulu-agbimudin-azzimuddie-kiram-adalah-rakyat-malaysia-kakitangan-awam/ 
TAHUKAH RAFIZI......


Pembentukan Malaysia
Sejarah menjadi kunci utama akan perkara ini. Penyertaan Sabah di dalam penubuhan Malaysia (bersama Tanah Melayu, Sarawak & Singapura) terbentuk pada tahun 1963 iaitu kurang lebih 11 tahun sebelum Agbimudin Kiram dilantik ke jawatan yang disebut di atas. Berbalik kepada sejarah Sabah, kerakyatan Malaysia diberi kepada penduduk asal Sabah tanpa mengira kaum pada masa tersebut. Sementara itu, di Lahad Datu seperti yang tercatat dalam lipatan sejarah sememangnya menjadi tempat persinggahan kaum Suluk dari Kesultanan Sulu atau kaum-kaum lain seperti Idahan dan Iranun. Maka tidak hairanlah jika Agbimudin Kiram yang berbangsa Suluk mempunyai kerakyatan Malaysia kerana sememangnya kaum Suluk adalah sebahagian dari Peribumi Sabah.
Tun Mahathir, UMNO dan Projek IC
Rafizi Ramli di dalam blongnya juga secara terus-terang menuduh bahawa Tun Mahathir serta UMNO mempunyai kaitan terus dengan isu kerakyatan Malaysia milik Agbimudin. Tidak tahu dari mana asas dakwaan ini, saya melihat Rafizi Ramli agak cetek di dalam pendedahan yang dibuatnya.
Umum mengetahui, Tun Mahathir mula menjadi Perdana Menteri pada tahun 1981 iaitu 7 tahun selepas Agbimudin menjadi Pegawai Pentadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat. Maka di sini, amat keterlaluan jika Rafizi cuba mengaitkan Tun Mahathir dengan kerakyatan yang ada pada Agbimudin.
Manakala UMNO mula bertapak di Sabah hanya pada tahun 1991. Sekali lagi dakwaan Rafizi untuk mengaitkan UMNO dengan kerakyatan Agbimudin jauh tersasar. Apakah UMNO yang hanya bertapak di Sabah selepas 17 tahun Agbimudin menjawat jawatan kerajaan menjadi dalang dalam pemberian kad pengenalan kepadanya? Rafizi Ramli nyata tersilap dalam membuat pertuduhan ini.
Rafizi Ramli cuba menimbulkan isu Projek IC dalam mengaitkan Agbimudin dan kerakyatan Malaysianya. Dan sekali lagi, Rafizi menunjukkan kedangkalan untuk berfikir secara matang kerana menuduh pemberian kad pengenalan ketika Projek IC turut sama diberi kepada mereka yang dalam kalangan penceroboh di Lahad Datu. Di dalam Siasatan Diraja, dinyatakan secara jelas bahawa Projek IC Sabah hanya berlangsung pada awal 90an. Makanya, jauh sekali dari tahun 1975 ketika Agbimudin mula menjawat jawatan kerajaan tersebut.
Lihat petikan di bawah:
“Penemuan ini membuka dimensi baru mengenai pencerobohan ini yang jelasnya mengesahkan hubung kait di antara pencerobohan bersenjata dengan Projek IC yang dikaitkan dengan Tun Mahathir Mohamad dan Umno.” 
Ini secara jelas menunjukkan bahawa bagaimana terdesaknya Pengarah Strategik PKR itu untuk cuba mengaitkan kerajaan Barisan Nasional dengan kes pencerobohan di Lahad Datu.

Saya merasakan Rafizi Ramli perlulah menguatkan hujahnya dalam cubaan menuduh UMNO/Barisan Nasional dalam kes di Lahad Datu ini. Nyata cubaannya kali ini gagal sama sekali. Seperti persoalan yang ditulis di blognya hari ini, saya merasakan kerajaan Datuk Seri Najib Razak mahupun Tun Dr Mahathir tidak perlu membuang masa untuk melayan dakwaan tidak berasas yang dibuat beliau kerana asasnya saja sudah terbukti tidak kukuh.
Datuk Seri Najib Razak lebih baik menumpukan fokusnya dalam isu di Lahad Datu tentang bagaimana menamatkan konflik dengan lebih cepat  dan berkesan dari melayan seorang manusia gila glamour yang menggelar diri sebagai whistleblower namun hanya memandang sesuatu dari sebelah pihak sahaja semata-mata untuk kepentingan politik diri dan partinya.


KERAJAAN SELANGOR CUBA TABUR FITNAH PADA STAF J.A.I.S ANJURAN S.U.K ?


Beberapa hari lepas PKR Selangor di beritakan mewajibkan Staf2 J.A.I.S mengikuti kursus ANJURAN S.U.K DIBAWAH  NAMA (SPICE) TERNYATA PUAK2 NI CUBA MERACUNI INSTITUSI J.A.I.S DENGAN FITNAH2 TENTANG ISU KAD PENGENALAN Sabah menurut peserta2 kursus itu sendiri dan bertanyakan pada Admin tentang fitnah Kerajaan Selangor pimpinan Khalid gagap maka Tersentuh hati ini untuk menerangkan serta menjawab serba sedikit tentang fitnah yang cuba disebarkan pada pekerja2 JAIS YANG MENGIKUTI KURSUS BERKENAAN. 

Bagi menjawab ISU YG TERBARU INSIDENT DI LAHAD DATU SABAH SILA BACA INI YER rakan2 sama kita kongsikan....


FAKTA YANG WAJIB KITA TAHU TENTANG KUMPULAN PENCEROBOH DI LAHAT DATU !!!!!! DAN ISU KAD PENGENALAN YG PIHAK SPIES CUBA FITNAH KERAJAAN PADA KURSUS YG DIANJURKAN S.U.K SELANGOR 4 HARI LEPAS BACA FAKTA KEDUA2 ISU YG KERAJAAN CUBA DI FITNAH DI BAWAH.....


Isu kad pengenalan Sabah :


1. Puak-puak PR telah memsensasikan propaganda politik jahat berkaitan isu ini dgn menggambarkan perkara yg tidak tepat dan jauh mengelirukan rakyat jelata , perjuangan PR dlm isu ini hanyalah bersifat politik semata-mata dan tiada nilai perjuangan utk ke arah penyelesaian masalah.


2. Kita tidak  menafikan kewujudan aktiviti kurang sihat ataupun aktiviti yg mencurigakan dan juga agak melampau dlm isu kad penegnalan di Sabah ini , malah kita mahu melihat penyelesaian terbaik utk perkara ini demi kepentingan negara.


3. Hakikatnya , aktiviti haram berkaitan kad pengenalan ini spt berikut,;


a. Sindiket menjual kad pengenalan palsu yg didalangi oleh pihak tertentu dn sejak 20 tahun lalu , akta isa telah menahan ramai pensabotaj keselamatan negara sehingga akta isa dimansuhkan.


b. Sindiket pemalsuan pelbagai dokumen spt surat beranak dn sbgnya,.


4.  Puak-puak PR katakan kerajaan terlibat dlm memberi kad pengenalan kpd pendatang asing , tetapi PR tidak memberikan pembuktian kukuh, tetapi hanya dgn khabar sensasi dan gossip sahaja untuk kononnya bagi menguatkan lagi dakwaan PR.


5. Umum harus tahu bahawa , terdapat undang-undang yg membenarkan rakyat asing memohon kerakyatan sesebuah negara , rakyat juga harus tahu bahawa , kelulusan utk kerakyatan bukan 1 perkara yg mudah dan cepat utk dilakukan dan diluluskan.


Syarat dan peraturan yg ketat dlm proses kelulusan permohonan kerakyatan harus dipenuhi pihak berkaitan dan pihak terllibat.  Kelulusan utk kerakyatan wajib dibentangkan di dlm parlimen.


Segala rekod berkaitannya dpt dilihat melalui dokumen hansard parlimen Malaysia.


6.  Suruhanjaya siasatan diraja berkaitan isu kad penegnalan di Sabah telah ditubuhkan utk unjurkan laporan lengkap kpd pihak kerajaan , dan proses siasatan dan kajian sdg dijalankan.


7. Rakyat juga wajar tahu bahawa , pada sekitar sejak awal tahun 80 an , Moro dan MILF berperang saudara dgn kerajaan Filipina utk kuasa autonomi , dan faktor ini telah menyebabkan ramai rakyat Moro Mindanao melarikan diri ke Sabah utk tujuan perlindungan.


Maka dlm waktu itu , mereka juga bermastautin di Sabah dn beranak pinak di Sabah dan akibat itu , zuriat mereka dan keturunan mereka menjadi rakyat Sabah , dan mereka adalah umat Islam.


Pihak yg memprotes adalah drpd pihak NGO bukan Islam dlm isu ini , hakikatnya harus diketahui rakyat jelata.


Bangsa Moro juga adalah drpd keturunan Bajau Laut , 1 kaum pribumi Sabah yg menguasai Tawau, Sandakan dan juga Semporna.


Isu Krisis Sabah ini PEMBANGKANG sentiasa ulang benda yang sama iaitu MAHATHIR = IC.

Dalam kenyataan Tun Mahathir apabila ditanya wartawan awal tahun ini selep
as satu siasatan Diraja dibuat, ada beberapa perkara yang perlu diambil PERHATIAN

1. Beliau MENGAKU beliau ada 'arahkan' supaya warganegara ini diberi kepada warga Tausug dan Moro ini

2. Mengikut undang-undang

3. Tausug dan Moro ulang-alik Sabah ke Selatan Filipina ini bertahun-tahun dan pandai berbahasa MELAYU

4. Dia ada kata Anwar mungkin TERLIBAT sebab ANWAR ni suka buat kerja tanpa disuruh

Saya suka bercakap mengikut fakta apa yang Tun Mahathir ucapkan, sebab beliau bukanlah seorang yang suka membuat keputusan yang membuta tuli.

Dalam PERLEMBAGAAN MALAYSIA bahagian KEWARGANEGARAAN BAB 1 (pemberian kewarganegaraan) tertulis di mana :

Perkara 14. Kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang.
Perkara 15. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (isteri dan anak warganegara).
Perkara 15A. Kuasa khas untuk mendaftarkan kanak-kanak.
Perkara 16. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang dilahirkan di Persekutuan sebelum Hari Merdeka).
Perkara 16A. Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang bermastautin di Negeri Sabah dan Sarawak pada Hari Malaysia).
Perkara 17. (Kewarganegaraan melalui pendaftaran (orang yang bermastautin di Persekutuan pada hari Merdeka)-Dimansuhkan).
Perkara 18. Peruntukan am tentang pendaftaran.
Perkara 19. Kewarganegaraan melalui penaturalisasian.

Yang dimaksudkan TUN MAHATHIR mengikut undang-undang ialah PERKARA 19 : Kewarganegaraan melalui penaturalisasian

(1) Tertakluk kepada Fasal (9), apabila permohonan dibuat oleh mana-mana orang yang berumur dua puluh satu tahun atau lebih yang bukan warganegara, maka Kerajaan Persekutuan boleh memberi orang itu suatu perakuan naturalisasi jika Kerajaan Persekutuan berpuas hati—

(a) bahawa—
(i) dia telah bermastautin di Persekutuan selama tempoh yang dikehendaki dan berniat hendak berbuat demikian secara tetap jika diberi perakuan itu;
(ii) (Dimansuhkan);
(b) bahawa dia berkelakuan baik; dan
(c) bahawa dia mempunyai pengetahuan yang memadai dalam bahasa Melayu.
(2) Tertakluk kepada Fasal (9), apabila permohonan dibuat oleh mana-mana orang yang berumur dua puluh satu tahun atau lebih yang bukan warganegara, maka Kerajaan Persekutuan boleh, dalam apa-apa hal keadaan khas yang difikirkannya patut, memberi orang itu suatu perakuan naturalisasi jika Kerajaan Persekutuan berpuas hati—
(a) bahawa dia telah bermastautin di Persekutuan selama tempoh yang dikehendaki dan berniat hendak berbuat demikian secara tetap jika diberi perakuan itu;
(b) bahawa dia berkelakuan baik; dan
(c) bahawa dia mempunyai pengetahuan yang memadai dalam bahasa Melayu.

Jadi oleh kerana orang Tausug dan Moro ini beberapa kali memohon untuk menjadi warganegara kita tetapi tidak dipertimbangkan sehinggalah PERDANA MENTERI ketika itu TUN MAHATHIR campur tangan.

Maka, mengikut PERLEMBAGAAN memang orang Tausug dan Moro yang sudah bermastautin di Sabah - berulang alik Sabah-Selatan Filipina sejak begitu lama - berpuluh tahun dan pandai BERBAHASA MELAYU, jadi LAYAKlah mereka memohon untuk menjadi warganegara dan diberikan kad pengenalan

Mereka ini tidaklah ramai, kerana umum tahu, mereka hidup pun jrang berada di darat walaupun mereka ada tanah. Maka mereka banyak ditipu oleh bangsa-bangsa lain dan membina perniagaan di tanah mereka. Hanya mereka yang berpelajaran sahaja sedar pentingnya kewarganegaraan ini.

Selain itu, TUN MAHATHIR hanyalah berniat untuk membantu umat Islam (bangsa MELAYU dan ISLAM) seterusnya meramaikan bangsa dan agama ini di negara ini selain membantu sebilangan mereka yang menjadi PELARIAN di negara mereka akibat peperangan Bangsa Moro yang bakal menjadi negara BANGSAMORO. Kita sebagai PENDAMAI kerana usaha berterusan dari zaman TUN RAZAK, TUN MAHATHIR dan berakhir dengan jaya di ZAMAN NAJIB RAZAK.

Mereka yang berada di Sabah ini adalah mereka yang setia dengan negara ini, mereka bukan di kalangan yang menceroboh walaupun dari suku kaum yang sama.

Peliknya, rakyat MALAYSIA terutama pihak pembangkang suka memanipulasikan cerita dan hanya berdasar persepsi semata-mata. Suruhanjaya Diraja itu BELUM pun berakhir lagi, begitu juga dengan MAHKAMAH, orang tu belum lagi BERSALAH kerana RASUAH ke apa ke? tapi PERSEPSI itu PENTING.



jangan buat komen kalau tak tau ujung pangkal.. yang ke dua jangan menghina org tak tentu pasal.. kita cakap yang hak je.. Rasullullah walau pun di baling dengan najis ade ke dia menyumpah yahudi yang baling dia..dalam quran pun Allah berpesan.".Berdakwahlah dengan bijaksana dan dan hasanah.."insya Allah cahaya islam tu akan menyinar juga..


FAKTA YANG WAJIB KITA TAHU TENTANG KUMPULAN PENCEROBOH DI LAHAT DATU !!!!!!

1. Adakah Kumpulan Penceroboh Ini Mewakili Kesultanan Sulu ?

JAWAPANNYA TIDAK SAMA SEKALI !!!!!

DAN INI AMARAN KERAS DARI PRESIDENT AQUINO PADA PENCEROBOH SABAH!!! KLIK DISINI


Ini kerana kerajaan Filipina telah berhenti mengiktiraf Sultan Sulu sejak kemangkatan Sultan Mohd. Mahakuttah A. Kiram pada tahun 1986.Kini terdapat dua pihak utama yang mengaku sebagai Sultan Sulu : Pertama,Muedzul Lail Tan Kiram,anak kepada Sultan Sulu terakhir yang diiktiraf kerajaan Filipina,Sultan Mohd. Mahakuttah A. Kiram. Beliau dilantik sebagai Raja Muda pada hari penabalan bapa beliau sebagai sultan.Kedua, Ismael Kiram II, abang kepada ketua penceroboh,‘Raja Muda’ Agbimuddin Kiram.


2. Siapa Yang Menceroboh Sabah ?


Penceroboh yang dikenali sebagai ‘Tentera DiRaja Kesultanan Sulu’ (The Royal Sulu Sultanate Army)1 datang dari Selatan Filipina dan dianggarkan terdiri daripada kira-kira 200-400 orang, dengan 20-100 orang daripada mereka bersenjata2. Kumpulan ini diketuai oleh ‘Raja Muda’ Agbimuddin Kiram,adik kepada ‘mantan sultan’ Jamalul Kiram III dan ‘sultan’ Ismael Kiram II. Jamalul Kiram III pernah bertanding untuk jawatan senator dalam pilihanraya Filipina.


Majlis penabalan Sultan Mohd. Mahakuttah A. Kiram sebagai Sultan Sulu pada 1974. Kelihatan sedang berjalan ialah anak beliau, Muedzul Lail Tan Kiram, yang ditabalkan sebagai Raja Muda. Kumpulan penceroboh ialah pengikut Ismael Kiram II, yang tidak pernah ditabalkan sebagai Sultan Sulu yang diiktiraf oleh kerajaan Filipina. Apa kaitan Anwar dengan Nur Misuari ? Jawapannya sila baca di sinidi sini juga di sini serta di sini


3. Apakah Tujuan Kumpulan Penceroboh? ‘Mantan sultan’ Jamalul Kiram III menyatakan bahawa kumpulan ini ingin menjadikan Sabah sebagai ‘rumah’ mereka:


“Mengapa kami harus meninggalkan rumah kami sendiri? Hakikatnya mereka (rakyat Malaysia) membayar sewa (kepada kami).Pengikut kami akan tinggal di Lahad Datu, Sabah. Tiada siapa akan dihantar pulang ke Filipina.Sabah ialah rumah kami”.


4. Adakah Filipina Pernah Membuat Tuntutan Terhadap Sabah?

 Ya.

Filipina membuat tuntutan terhadap Sabah kerana menganggap Kesultanan Sulu,yang pernah berpusat di Filipina,memiliki hak ke atas Sabah.Setiausaha Kehakiman,Kementerian Luar dan Pejabat Presiden Filipina kini telah diarahkan untuk melakukan kajian mengenai tuntutan Kesultanan Sulu terhadap Sabah.


5. Adakah Malaysia Boleh Membuat Tuntutan Terhadap Wilayah Milik Filipina Sekiranya Kesultanan Sulu Menjadikan Sabah Sebagai Pusat Pentadbiran ??? Sabah tidak pernah menjadi pusat Kesultanan Sulu. Malah,Sabah dianggap kurang penting oleh Kesultanan Sulu sehinggakan ia diserah kepada British North Borneo Company pada 22 Januari 1878.Pusat Kesultanan Sulu terletak di Maimbung,Jolo.


Istana Sultan di pusat pentadbirannya di Maimbung, Jolo.


‘Kesultanan Sulu’ tidak memiliki apa-apa kuasa politik di Jolo tetapi mahu menuntut kuasa politik di Sabah.Adakah Pihak Di Malaysia Yang Menyokong Tuntutan Kesultanan Sulu Ke Atas Sabah ??? Wakil The Manila Times di Mindanao,Al Jacinto,melaporkan bahawa pencerobohan ‘Tentera DiRaja Kesultanan Sulu’berlaku ketika Datuk Seri Anwar Ibrahim,ketua Pakatan Rakyat,mencadangkan agar Sabah diberikan kuasa autonomi.


APA MAKNANYA TU HAAHAAA ?


ANDA MUNGKIN WAJIB TAHU FITNAH INI JUGA DAN JAWAPANNYA?


****Nota - Artikel telah diedit (ejaan) dari SUMBER asal .. JUGA KLIK DISINI 

No comments: