Wednesday 8 August 2012

CYCLING - OLYMPIC LONDON 2012


Track cycling at the velodrome finished today, which means we bid farewell for another four years to the only Olympic event where a motorised vehicle is an integral part - the Keirin.
  
A motorbike crosses the start line at a pace of 30km/h (25km/h in the women’s race) accelerates to 50km/h (45km/h for women), with the riders pacing behind before a final 2.5 lap sprint to the finish.


Wira keirin negara, Azizulhasni Awang a.k.a Pocket Rocketman tewas pada pusingan final dalam acara kegemaran beliau pada temasya Sukan Olimpik London 2012. Beliau bersaing dengan 5 lagi pelumba yang rata-ratanya bersaiz lagi besar daripada beliau. Pencabar utama, Chris Hoy mengungguli acara tersebut setelah melakukan kayuhan padu dan hebat untuk mengalahkan pelumba-pelumba lain.

Azizul bermula baik pada permulaan perlawanan, namun ketika masuk pusingan ketiga, beliau nekad membuat pecutan untuk mencari tempat di depan namun pelumba lain telah berjaya memintas beliau pada pusingan terakhir. 

Malaysia kempunan lagi untuk merangkul pingat emas pertama Olimpik selepas kegagalan Lee Chong Wei dalam acara badminton. Oleh yang demikian Baskin Robbin juga dapat menjimatkan stok aiskrim kerana sekiranya para atlet Malaysia berjaya menggondol pingat emas, mereka akan mengedarkan aiskrim percuma kepada pengunjung kedai mereka.

Namun begitu, usaha gigih atlet Malaysia ini telah menyatukan jiwa rakyat One Malaysia untuk berganding bahu memberi sokongan kepada atlet-atlet yang sedang berjuang dalam acara masing-masing. Semoga pada temasya Olimpik yang akan datang akan membuahkan hasil yang setimpal dengan usaha yang telah dicurahkan oleh para atlet kita.

No comments: