Thursday 9 January 2014

LELAKI SAKIT MENTAL AMUK DAN SERANG SEKOLAH


“Saya tidak tahu kenapa lelaki itu datang mengamuk dan tergamak merosakkan motosikal saya dan beberapa rakan lain sedangkan kami langsung tidak mengenali dia,” demikian luahan seorang pelajar yang hanya mahu dikenali sebagai Mazlan, 17.

Dia adalah seorang pemilik motosikal yang dirosakkan seorang lelaki bersenjatakan sebilah pisau dan batu, dalam satu kejadian di sebuah sekolah menengah, di sini, kira-kira jam 10 pagi, semalam.

Menurut Mazlan, dia hanya mengetahui motosikalnya dirosakkan selepas diberitahu rakan sekelas sebaik keluar untuk ke kantin, memandangkan kejadian berlaku ketika waktu rehat.

“Saya memang nampak ramai pelajar berkumpul mengerumuni kawasan letak motosikal pelajar di luar pagar sekolah.

“Saya tak syak apa-apa sehinggalah dimaklumkan oleh seorang rakan, motosikal saya dirosakkan seorang lelaki bersenjatakan sebilah parang dan batu,” katanya

Jelasnya, bukan motosikalnya sahaja menjadi mangsa, malah dua buah lagi turut mengalami nasib sama apabila dibaling dengan batu selain sembilan buah motosikal lagi telah dijatuhkan.

Katanya, difahamkan lelaki dipercayai berusia 18 tahun itu sudah datang ke sekolah itu dan mengurung seorang pelajar wanita di dalam tandas sekolah, kelmarin.

“Tapi, saya difahamkan perbuatan lelaki itu sempat dihalang pelajar lelaki yang kebetulan ternampak kejadian itu sebelum bertindak menghalaunya keluar dari sekolah,” katanya.

Sementara itu, seorang penduduk yang turut menyaksikan insiden itu yang hanya mahu dikenali sebagai Zila, 40, berkata, sebelum kejadian, lelaki itu datang dan membuat bising lalu membaling batu ke arah motosikal milik pelajar yang diletakkan di luar pagar sekolah.

“Pada mulanya saya cuba memberanikan diri menegur perbuatan lelaki itu tetapi bila nampak dia pegang pisau, saya ambil keputusan bersembunyi dan melihat kejadian itu dari jauh kerana takut.

“Saya lihat lelaki itu masuk ke dalam kawasan sekolah dan tidak lama kemudian kelihatan dia dihalau keluar dan terus melarikan diri,” jelasnya.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri, Hashim Mohd Zin berkata, siasatan awal mendapati tiada pelajar wanita sekolah itu yang didakwa dikurung di dalam tandas oleh lelaki terbabit, kelmarin.

“Memang semalam (kelmarin), lelaki itu ada masuk ke dalam kawasan sekolah, namun dia meminta izin dengan pengawal keselamatan dengan memberitahu untuk bertemu dengan seorang pelajar.

“Berdasarkan siasatan awal, kita dapati lelaki terbabit kurang siuman dan telah merosakkan 12 buah motosikal milik pelajar yang diletakkan di luar kawasan sekolah dengan pengawasan pengawal keselamatan bertugas,” katanya.

Katanya, lelaki itu difahamkan sebelum ini terbabit dalam kemalangan jalan raya mengakibatkannya mengalami gangguan mental, dan sebelum ini pernah berkeliaran di hadapan sekolah tetapi tidak menimbulkan kekacauan. SH

No comments: