tag:blogger.com,1999:blog-2664448819790526497.post3092842817700299196..comments2023-11-09T16:45:02.024+08:00Comments on BICARA PERJUANGAN: AES KAUT RM RAKYAT UNTUK RAKYAT...???!!!Unknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-2664448819790526497.post-20323625134169509662012-10-10T23:08:34.846+08:002012-10-10T23:08:34.846+08:00Komen aku ...
1. Pemandu bila masuk lebuh raya di...Komen aku ...<br /><br />1. Pemandu bila masuk lebuh raya dia tumpu pemanduan pada kelajuan 110 kmsj dan ke bawah. Kalau pasang perangkap laju pada kawasan 110 kmsj ke bawah, bukan ke nak aniaya orang namanya.<br /><br />2. Berapa banyak agensi yang nak kuatkuasakan had laju ni? Polis dah ada, kini JPJ, lepas ini majlis perbandaran. SPAD bila pulak? Menyusahkan.<br /><br />3. Berapa peratus syarikat pembekal peralatan dapat dari saman yang dibayar? Harga saman Polis lain, harga JPJ pulak lain. Polis kadang2 bila dia kasihan dia bagi diskaun. JPJ langsung tak ada.<br /><br />4. Rakyat boleh patuh pada had laju 110 kmsj mahupun 90 kmsj. Pengguna membayar tol untuk mengguna kemudahan ini tapi pihak penguatkuasa boleh jamin ke perjalanan dari utara hingga ke selatan akan sentiasa lancar pada kelajuan tersebut. Umum sedia maklum pengguna dari selatan khususnya akan tersangkut di Senawang, jadi untuk mengejar masa mereka akan memamdu laju sikit tapi bila sampai di km 301.9 semua kenderaan perlahan hingga menyebabkan kesesakan sekali lagi kerana kelajuan pada 90 kmsj. Mana yang nak cepat terimalah saman. Bila berlaku kesesakan, syarikat pengendali lebuh raya setuju ke dengan pemasangan perangkap laju ini?<br /><br />5. Ikutlah sistem di Eropah ... sebelah kanan untuk memotong. Kalau pandu kurang dari 110 kmsj kena saman. Pemandu pun tahu kemampuan pemanduan dan kenderaan mereka. Gunalah reverse psychology, tak ada sesiapa pun yang nak memandu laju sampai membunuh diri sendiri.<br /><br />6 Kemalangan berlaku apabila pemandu cuai dan tidak bertimbang rasa. Kelajuan akan dikatakan sebagai penyebab. Tapi untuk perangkap had laju yang ditempatkan di km 301.9 sebagai contoh, adakah kawasan itu kerap berlaku kemalangan atau itu lokasi paling sesuai untuk mendapatkan saman yang banyak.<br /><br />7. Pemandu Singapura bagaimana pula? Ini yang dikatakan, kera di hutan disusukan tapa anak di rumah mati kelaparan. Double standard.<br /><br />8. Janganlah buat rakyat bertambah meluat dan menyampah dengan kerajaan hanya kerana agensi2nya yang masih tidak perihatin dengan masalah rakyat. Buat macam PM. Ajak rakyat berbincang bagaimana cara untuk mengurangkan kadar kemalangan. Mungkin mereka boleh memberi pendapat. Minta concensus rakyat. Lepas itu rakyat tidak boleh mengatakan agensi kerajaan yang menganiaya mereka lagi.<br /><br />9. Kalau nak rakyat patuhi undang2 jalan raya, tindakan pertama adalah selaraskan pengeluaran nombor plet kenderaan supaya semuanya sama. Ini nombor plet macam2 bentuk dan saiz. Pihak berkuasa buat2 tutup mata saja. Puak2 yang pakai nombor plet fancy nilah yang selalu melakukan kesalahan jalan raya. Nombor plet pun tak boleh selaraskan, inikan pulak nak kuatkuasakan undang2 yang lebih berat.<br /><br />Maaf kalau ada yang tersinggung tapi ini adalah pandangan rakyat.<br /><br />Sekian.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2664448819790526497.post-3370557539469065322012-10-10T12:29:32.680+08:002012-10-10T12:29:32.680+08:00Accident bukan hanya sebab pandu laju, sebahagian ...Accident bukan hanya sebab pandu laju, sebahagian besarnya tidak sabar, seperti memotong dlm keadaan tidak selamat, memotong ikut kiri, keadaan kenderaan dsb. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2664448819790526497.post-23837725674139414592012-10-10T12:26:11.333+08:002012-10-10T12:26:11.333+08:00Ok la ikut had laju, tu gua setuju. tp bayangkan k...Ok la ikut had laju, tu gua setuju. tp bayangkan kwsn 90, line clear, jalan lurus, x lojik nk drive 90 bro!Anonymousnoreply@blogger.com